Lees mij! De juiste titel bij je blog.

blog-titels

Het schrijven van een goede kop is extreem belangrijk wanneer het om bloggen gaat. Als je iets schrijft wil je namelijk iets bereiken. Je wilt mensen informeren, of je wilt een bepaald product aan prijzen. Wat je uiteindelijke doel ook is, een ding wilt iedere schrijver; dat de blog gelezen wordt. De kop blijkt daar doorslaggevend in te zijn.

Social media

We leven in een snelle tijd, waar social media de boventoon voert. Met de komst van internet en platformen zoals Facebook en Twitter zijn we plotseling overspoelt met zee├źn aan informatie. Op dagbasis worden we minimaal 2000 keer geconfronteerd met nieuwe kennis. Hieronder vallen verschillende soorten reclames, nieuws en entertainment. De hoeveelheid aan kennis die ons dagelijks wordt aangereikt overstijgt de hoeveelheid kennis waar een mens 100 jaar geleden in zijn hele leven mee in aanraking kwam. Het is dan ook niet vreemd dat we een interne filter hebben gebouwd die voor ons beslist of we iets wel of niet interessant vinden.

Eerste indruk

Je hebt in een 10e van een seconde een eerste indruk kunnen krijgen waarop je gelijk baseert of je verder scrolt of even blijft hangen. De kop van een blogartikel is daarom extreem belangrijk. Als je wilt dat iemand jouw blog leest, dan moet je ze dus weten aan te spreken. Nog moeilijker, je moet de mensen ook nog eens weten te activeren om de link aan te klikken. Het enige hulpmiddel wat je daarbij hebt is de kop en eventueel een opmerking van de persoon die het gedeeld heeft.

Belangrijke elementen

Het mag dus duidelijk zijn dat een kop gelijk de aandacht van je doelgroep moet weten te trekken, maar hoe kan je dat dan bereiken? Ten eerste is het belangrijk om eerst te weten wie je doelgroep is en hoe deze denkt. De kop voor een wetenschappelijke blog zal er totaal anders uitzien dan die voor een blog over mode. Ten tweede moet je kop een teaser zijn. Het moet een klein beetje prijs geven waar je artikel over gaat zonder daar meteen te veel over weg te geven. Ten derde moet het prikkelend zijn. Denk bijvoorbeeld aan een cryptische omschrijving, wat humor of een verwijzing naar iets wat bij iedereen bekend is.

Tips & trucs

Pas je kop aan op het doel van je artikel. Als je mensen wilt informeren kan je bijvoorbeeld gebruik maken van een vraag. Was de reis naar Pluto 800 miljoen waard? Wil je mensen activeren gebruik dan actief taalgebruik. Tien tips om snel af te vallen! Wil je iets verkopen maak dan een belofte. De Swiffer Duster maakt schoonmaken een stuk makkelijker.

Hoe het niet moet

Voorkom een aantal valkuilen. De belangrijkste is dat van de misleiding. Schrijf geen kop over iets wat in maar 2 zinnen van je artikel voor komt. Er is voor een lezer niets zo vervelend als de kop niet overeenkomt met de inhoud van het artikel. De kans dat ze andere artikelen van jou naam lezen is dan nog erg klein. Maak de kop daarnaast niet te uitgebreid. Probeer titels met meer dan 8 woorden te vermijden. Houdt in het achterhoofd dat het om die eerste indruk gaat. Die moet dus scherp, prikkelend en activerend zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*